Rynek odzieżowy w Polsce dynamicznie się rozwija. Przybywa sklepów stacjonarnych i internetowych, których oferta jest stosunkowo często aktualizowana. Promocje związane z wymianą asortymentu, jak również pojawianie się nowych kolekcji to czynniki wpływające na duże  zainteresowanie klientów ofertą sklepów odzieżowych. Potwierdzają to badania przeprowadzone na rynkach Unii Europejskiej, które uwzględniają również Polskę.

Zarówno w krajach Unii Europejskiej, jak i w Polsce branża odzieżowa systematycznie się rozwija. Ogólna wartość rynku odzieżowego w 2017 roku wzrosła o 4% w stosunku do poprzednich dwunastu miesięcy.

Wydatki na odzież

Z danych przedstawionych przez Eurostat wynika, że w Unii Europejskiej wydaje się ok. 400 mld euro rocznie, z czego 800 euro przypada na osobę. W Polsce kwota ta jest zdecydowanie niższa. Wydatki na odzież w kraju nie przekraczają 300 euro, podobnie sytuacja wygląda u południowych sąsiadów, Czechów i Słowaków. Z kolei zgodnie z raportem przygotowanym przez Euromonitor International dla „Rzeczpospolitej” Polacy wydają rocznie na odzież do 1000 zł. Wydatki miesięczne wynoszą około 80 złotych, rzadko przekraczają 100 zł. Zdecydowanie więcej wydają Brytyjczycy i Austriacy, w czołówce znajdują się również Estończycy, natomiast ranking zamykają Bułgarzy, którzy na zakupy ubrań i obuwia przeznaczają najmniej.

W większości krajów Unii Europejskiej wydatki na odzież maleją, mimo utrzymującej się na stałym poziomie konsumpcji ogólnej. W Polsce jednak zainteresowanie branżą odzieżową rośnie, coraz chętniej korzystamy z ofert sklepów z ubraniami i obuwiem. Niezmiennie w gronie klientów dominują kobiety, które zdecydowanie częściej uzupełniają garderobę aniżeli mężczyźni.

Sposób na zakupy

Wśród najczęściej kupowanych rzeczy znajdują się ubrania lekkie, jak bluzki, t-shirty, koszule, swetry, a także buty. Zdecydowanie rzadziej nabywamy odzież wierzchnią i stroje przeznaczone na specjalne okazje, które zwykle wiążą się z większymi wydatkami. Zazwyczaj odzież kupujemy, kiedy zachodzi taka potrzeba – dotyczy to głównie rzeczy droższych, jak płaszcze, kurtki, garnitury, garsonki, obuwie jesienne i zimowe. Odzież w niższej cenie, jak też lekkie stroje i letnie buty kupujemy zdecydowanie częściej, gdy nam się po prostu spodobają. Do szybkich zakupów zachęcają też liczne wyprzedaże i promocje, które związane są z wprowadzaniem do oferty nowych kolekcji – a te pojawiają się w sklepach co kilka miesięcy.

Rodzaje sklepów

Wraz z rozwojem branży odzieżowej przybywa na rynku sklepów tak stacjonarnych, jak i internetowych. Często te pierwsze zapewniają również możliwość zakupu za pośrednictwem sieci, udostępniając te same kolekcje, co w punktach stacjonarnych. Czasami ich oferta jest nawet rozszerzona o asortyment, który trudno znaleźć na półkach czy wieszakach – rzadkie rozmiary, dodatkowe wyprzedaże. Wiele osób wciąż jednak preferuje zakupy tradycyjne, ze względu na możliwość przymiarki wybranej odzieży. Są jednak i tacy, którzy w sklepie stacjonarnych oglądają, a następnie mierzą ubrania i obuwie, ale zakupu dokonują już za pośrednictwem Internetu.