Polacy wolą robić zakupy w sklepach stacjonarnych, jednak coraz częściej wybierają również zakupy online. Ciekawym  zjawiskiem jest efekt ROPO i efekt odwróconego ROPO, którymi często posługują się Polacy.  Zatem jak kupują Polacy i jakie produkty wybierają?

Zachowania konsumenckie Polaków

Efekt ROPO (ang. research online, purchase offline) polega na wyszukiwaniu pożądanych produktów w sieci, a dokonywaniu zakupu w sklepie tradycyjnym. Taki sposób kupowania jest szczególnie wyraźny przy wyborze materiałów budowlanych, sprzętu RTV/AGD oraz odzieży, akcesoriów i dodatków. Z kolei efekt odwróconego ROPO (ang. research offline, purchase online) to rodzaj zachowania konsumenckiego polegający na wyszukiwaniu produktów w sklepie stacjonarnym, a następnie kupowanie ich w sklepach internetowych. Produkty na które najbardziej oddziałuje efekt odwróconego ROPO to kosmetyki i perfumy, sprzęt RTV/AGD oraz obuwie.

Zakupy offline

Robiąc zakupy w sklepach stacjonarnych najczęściej kupujemy odzież i akcesoria. Na kompletowanie swojej garderoby wydajemy prawie tysiąc złotych w ciągu roku, co w skali miesiąca daje około 83 złote. Rynek odzieżowy od kilku lat systematycznie wzrasta, choć nadal Polacy wydają mniej niż nasi zachodni sąsiedzi. Na kolejnych pozycjach najchętniej kupowanych produktów znajdują się także książki, płyty CD i DVD, telefony, sprzęt RTV/AGD, bilety do kina czy teatru, kosmetyki, obuwie oraz sprzęt komputerowy.

Co ciekawe podczas zakupów stacjonarnych co trzeciego Polaka zachęca napis „Sale”, czyli promocja. Równie interesujący jest fakt, iż aż 45% mężczyzn podejmuje decyzje dotyczące zakupu produktu na podstawie obniżki.

Częstymi trickami stosowanymi przez sklepy stacjonarne – oprócz dużych napisów dotyczących promocji, są między innymi: wyszczuplające lustra w przymierzalniach, odpowiednie oświetlenie czy różnego rodzaju wieszaki, które eksponują dany rodzaj odzieży. Zakupom sprzyja także ładny zapach, nastrajająca muzyka czy umieszczanie topowych produktów w zasięgu wzroku.

Zakupy w e-sklepach

Jeśli chodzi o wybór produktów w sklepach internetowych można dokonać ich podziału ze względu na płeć. Kobiety wydają więcej na ubrania i dodatki, z kolei mężczyźni przeznaczają więcej na elektronikę. Oprócz odzieży kobiety w Internecie kupują kosmetyki, multimedia oraz artykuły dziecięce. Mężczyźni wybierają sprzęt RTV/AGD, różnego rodzaju bilety, a także często zamawiają również podróże. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni najmniej pieniędzy przeznaczają na biżuterię i zabiegi kosmetyczne.

Zakupy modowe w Polsce

Kobiety o wiele częściej niż mężczyźni sięgają po wcześniej wymienione już produkty, takie jak odzież, obuwie oraz kosmetyki. Ubrania Polacy najczęściej kupują w markowych sklepach w centrach handlowych. Wiele osób wybiera również sklepy niemarkowe i bazary lub markowe sklepy poza centrami handlowymi. Mniejszą popularnością cieszą się second-handy oraz dyskonty.

Wsparcie akcji charytatywnych

Coraz częściej Polacy wydają także pieniądze na przetwórstwo domowe, żywność organiczną oraz produkty robione ręcznie przez polskie marki. Na szczęście równie często wspierają także organizacje charytatywne.

Zatem jeśli przesadziliście z zakupami w postaci zbyt dużej ilości ubrań w szafie, zamiast je wyrzucać – zdecydowanie lepszym wyjściem będzie przekazanie ich w zbiórkach organizowanych w ramach akcji Pomaganie przez ubranie. Dzięki oddaniu niepotrzebnych ubrań, możesz przyczynić się do pomocy fundacjom charytatywnym.